21/1/12

ESTRATÈGIES PER CALMAR-NOS I RESOLDRE CONFLICTES

Els pares del Pau han marxat a visitar uns familiars i ell s’ha volgut quedar a casa tot sol. Obre un llibre, però no aconsegueix seguir el fil, perquè té el cap en un altre lloc. Intenta dibuixar, però no se sent inspirat ni creatiu. Finalment pensa que la música l’ajudarà a trobar-se millor i es posa una cançó que els va deixar la mestra per fer una visualització.
Amb els primers compassos s’adona que la música el fa sentir... el fa sentir.... no troba la paraula que defineix el seu estat. Només sap que es troba bé, que res no el preocupa i que no hi ha, ara mateix, cap lloc en el món millor que el lloc on és: dins seu.

No és la primera vegada que escric en aquest bloc sobre les estratègies  d'autocontrol aplicables en moments difícils o conflictius. Tal i com li passa al Pau, hi ha altres persones que troben en la música una activitat per pujar l'estat d'ànim; a mi, per exemple. 
Aprofito per aclarir que les estratègies d’autocontrol no són única i exclusivament aquelles que tranquil·litzen. Aquestes són bàsiques i necessàries per començar a reconduir qualsevol conflicte o tasca a fer, però no són suficients. Una vegada aconseguida la calma cal actuar per trobar solucions responsables als problemes que ens preocupen.
A l’escola i amb els infants, des de P-3 i fins a 6è, apliquem unes consignes màgiques inicials per aconseguir la calma interior emocional que permet pensar equilibradament i des de la raó.
Les consignes són:

  •       STOP; un espai per deixar passar l’estona i no actuar de manera impulsiva que normalment ens porta a equivocar-nos i ferir les altres persones.
  •        RESPIRO, agafant aire pel nas i deixant-lo anar per la boca. Aquest respirar oxigena el cervell i és la manera de controlar les emocions del moment.
  •       COM EM SENTO? Cal tenir consciència de què i com ens sentim i plantejar-nos
  •       QUIN PROBLEMA TINC? Per què em sento d'aquella manera? Quina ha estat la causa del problema?
  •        COM EL PUC SOLUCIONAR? Trobar les alternatives per solucionar els problemes i anticipar les conseqüències de cada alternativa per decidir:
  •       QUINA ÉS LA MILLOR SOLUCIÓ? Triar-ne la que creiem adequada  més efectiva i respectuosa amb les altres persones.
  •       COM HO HEM FET? Avaluació final igual d’important que la resta de les consignes perquè ens servirà per decidir si aquesta solució la volem aplicar altres vegades o no, depenent de la seva efectivitat.
Les consignes descrites les vam copiar d’un material elaborat pel Manuel Segura i que es fonamenten en teories d’altres pensadors i experts: la teoria dels cinc pensaments per a resoldre conflictes.